Välkommen!

Trevligt att du har hittat till mig!
Försöker se det positiva i allt omkring mig och det är därför bloggen har fått namnet "Lycka för mig". Jag vill dela med mig av saker som gör mig lycklig och förhoppningsvis även andra glada. Mina intresseområden är rätt så lika mitt arbetsområde, dvs andlighet i olika former, häst och hund. Har tidigare haft en islandshäst och i vår familj finns en hund av rasen flatcoated retriver.













lördag 26 februari 2011

Träningstips

Hur får du träningsmotivation när du ska träna din häst eller hund? Jag tänker främst på om man vill träna på en ridbana med sin häst och lydnadsplan eller liknande med hund. Ibland är det lätt att få idé torka och man kommer inte på några övningar, utan man går i samma hjulspår.

När jag hade min häst så tyckte jag att det var roligt att se på träningsvideor där man genomförde olika övningar, där fick jag mycket inspiration. Då och även nu när jag inte har häst brukar jag ibland åka till en ridskola här i stan och titta på när de har tränare där. Det kan vara lärorikt att se på.

När det gäller hund så blir det mycket att jag läser i böcker, eftersom jag i nuläget måste ha sådan kontroll på min egen hund, att jag själv inte hinner koncentrera mig fullt ut på vad alla övningar går ut på. Det gäller om vi åker iväg för att titta på andra som tränar. Det blir miljö träning och han får se att han inte alltid måste vara delaktig i allt som händer. Är man flatcoated retriver så älskar man ju alla människor och han vill inte missa något! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar