Välkommen!

Trevligt att du har hittat till mig!
Försöker se det positiva i allt omkring mig och det är därför bloggen har fått namnet "Lycka för mig". Jag vill dela med mig av saker som gör mig lycklig och förhoppningsvis även andra glada. Mina intresseområden är rätt så lika mitt arbetsområde, dvs andlighet i olika former, häst och hund. Har tidigare haft en islandshäst och i vår familj finns en hund av rasen flatcoated retriver.













torsdag 16 juni 2011

Rätt gjord till din häst

Om du är hästägare, har du tänkt på hur din sadelgjord påverkar din häst? Sadelgjorden är lika viktig som själva sadeln, så tänk efter en gång extra nästa gång du ska köpa en ny sadelgjord så den kommer att passa just din häst. Här nedan kan du läsa några saker att tänka på:

Se till så att gjorden inte är för kort om du använder en dressyrgjord, så att inte spännena råkar hamna i armbågen och skaver där. En gjord med resår är ett bra för alla hästar eftersom den tillåter hästen att även få "plats" vid djupa andetag. Tänk även på att köpa en resår gjord av bra kvalité, då är risken att dra för hårt mindre. Lyft på hästens framben när man har spänt klart gjorden från marken. Så slätar hudveck ut sig och risken för skav minskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar