Välkommen!

Trevligt att du har hittat till mig!
Försöker se det positiva i allt omkring mig och det är därför bloggen har fått namnet "Lycka för mig". Jag vill dela med mig av saker som gör mig lycklig och förhoppningsvis även andra glada. Mina intresseområden är rätt så lika mitt arbetsområde, dvs andlighet i olika former, häst och hund. Har tidigare haft en islandshäst och i vår familj finns en hund av rasen flatcoated retriver.













måndag 28 mars 2011

Kraniosakral terapi

När jag jobbar med häst och känner att den behöver något mer än regelrätt massage så använder jag mig oftast av behandlingen kraniosakral terapi. Det är en mjuk behandlingsform som jobbar med kroppen och inte mot den, vilket kan hända inom andra behandlingsformer. Behandlingen är mycket skonsam och medverkar till att kroppen startar läka sig själv.

Denna behandlingsmetod påverkar främst dessa fem områden i kroppen: Centrala nervsystemet, ryggmärgsvätskan, olika hinnor i hjärnan och ryggraden, kraniets ledstrukturer och korsbenets förelse i förhållande till höfterna. Detta medför att även om hästen har problem i sin bakdel kan behandlingen starta genom att jag behandlar en del av kraniet, eftersom hela kroppen hänger ihop och inte består av olika delar.

De vanligaste reaktionerna jag upplever från hästarna är ett stort lugn från hästen eller en stark irritation. Detta även fast det inte syns tydligt utanpå min kropp vad jag utför. Behandlingen kan göra att man upplever känslor, pirrningar och stickningar i kroppen. Alla upplever det på sitt sätt, precis som under en healing behandling. Vissa hästar skulle jag vilja säga att dom går in i en bubbla under själva behandlingen och verkligen är med och upplever allt som händer.

Läs mer på min hemsida. Vill du fördjupa dig ytterliggare rekommenderar jag Bröderna Tranberg, en skola där man lär ut kraniosakral terapi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar