Välkommen!

Trevligt att du har hittat till mig!
Försöker se det positiva i allt omkring mig och det är därför bloggen har fått namnet "Lycka för mig". Jag vill dela med mig av saker som gör mig lycklig och förhoppningsvis även andra glada. Mina intresseområden är rätt så lika mitt arbetsområde, dvs andlighet i olika former, häst och hund. Har tidigare haft en islandshäst och i vår familj finns en hund av rasen flatcoated retriver.













måndag 19 oktober 2009

Hundhelg

Denna helg har handlat om hund för hela slanten, dock utan min egen hund! Jag var med på föreläsningar under lördagen och söndagen som Ingrid Tapper höll i. Jag hade sådan tur att spaniel och retriverklubben här i Ö-vik arrangerat dessa dagar. Ingrid har skrivit flera böcker om hundens beteende. Dock var det konstigt att det inte var fler personer som var med på föreläsningarna, eftersom hon är en sådan känd person.

Men i alla fall så var det väldigt intressant att få höra henne prata och hon kunde konsten att hålla alla intresserade varje minut! Hon kunde förklara allt på ett väldigt bra sätt, så att man oavsett nivå kunde förstå vad hon menade. Lördagen innehöll enbart teori och på söndagen varvades teori med praktik. På slutet av söndagen delade hon med sig av tips på hur man kan lugna ned sin stressade hund, vilket jag skyndade mig att skriva ned :-)

Det viktigaste jag kommer att komma ihåg är att vissa beteenden är medfödda och något som inte beror på hur jag har uppfostrat min hund. För mig känns det bättre att veta att vissa saker finns naturligt i hunden och att det inte är något som jag själv har lockat fram. I stället får man mer förståelse till varför hunden gör som den gör. Och då kan man fokusera på att träna bort det, om det behövs. Utan att känna sig som en dålig ledare.

1 kommentar:

  1. Intressant att höra om föreläsningen, lät som det var riktigt bra! :)

    SvaraRadera