Välkommen!

Trevligt att du har hittat till mig!
Försöker se det positiva i allt omkring mig och det är därför bloggen har fått namnet "Lycka för mig". Jag vill dela med mig av saker som gör mig lycklig och förhoppningsvis även andra glada. Mina intresseområden är rätt så lika mitt arbetsområde, dvs andlighet i olika former, häst och hund. Har tidigare haft en islandshäst och i vår familj finns en hund av rasen flatcoated retriver.













måndag 29 november 2010

Lycka igår!

Gårdagen slutade bra eftersom jag smakade på en brownie som jag hade bakat dagen innan. Testade ett nytt recept på en brownie innehållande mörk chocklad, vit chocklad och pepparkaksdeg. Visst låter det mumsigt! Jag är inte den person som bakar så mycket så jag blev så glad när jag läste om detta recept på Lyckobacken, som i sin tur hade hittat receptet på ACarolinas blogg. Enkelt recept, snabbt gick det och väldigt gott. Det kan inte blir bättre!

Här kommer receptet:

200 gram mörk choklad
200 gram smör
4 ägg
2 dl socker
2 1/2 del socker
1 krm salt
100 gram vit choklad
Valfri mängd pepparkaksdeg

Smält smöret i en kastrull. Bryt i den mörka chokladen i det smälta smöret. Låt smälta sakta. Vispa ägg och socker lätt. Rör ned chokladsmeten i ägg/sockersmeten. Blanda mjöl och salt och rör ned i smeten. Blanda till en jämn massa. Häll smeten i en brownie form eller i en rund form med löstagbarkant med ca 22 cm diameter. Hacka vit choklad och tryck ned i smeten. Hacka och tryck ned valfri mängd pepparkaksdeg. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader, 12 - 17 minuter. Låt svalna och förvara sedan i frysen upp till ett dygn innan servering, eftersom den är så kladdig.

Jag njöt av varje tugga igår! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar