Välkommen!

Trevligt att du har hittat till mig!
Försöker se det positiva i allt omkring mig och det är därför bloggen har fått namnet "Lycka för mig". Jag vill dela med mig av saker som gör mig lycklig och förhoppningsvis även andra glada. Mina intresseområden är rätt så lika mitt arbetsområde, dvs andlighet i olika former, häst och hund. Har tidigare haft en islandshäst och i vår familj finns en hund av rasen flatcoated retriver.













fredag 10 december 2010

Centrerad ridning



Har du hört talas om centrerad ridning? Skulle tro att en hel del inom ridsporten har hört talas om det på något vis. I senaste numret av Ridsport Special som utkommit nu under hösten läste jag en artikel om centrerad ridning. Nu har jag inte någon häst längre, men jag vaknade upp och insåg återigen hur bra denna motod måste vara för att få en bra kroppskontroll. Centrerad ridning handlar om att lära känna sig egen kropp och förstå hur hästen upplever våra signaler. Detta gör man via övningar på marken och på hästen.

Läs mer på denna hemsida där du kan hitta tränare i Sverige: http://www.crsweden.se/

Jag har själv denna bok som du kan se här nedan hemma, men det var länge sedan jag läste i den.

När jag ändå håller på att tipsa om böcker, så vill jag passa på att tipsa om en författare till inom ämnet häst. Sylvia Loch, har skrivit böcker och för flera år sedan kunde man köpa videoband med henne och hennes träningsfilosofi. De filmerna har givit mig många fina stunder framför tv:n. Man njuter verkligen av att se häst och ryttare arbeta. Hon utgår ifrån den klassiska ridningen. I hennes två böcker som jag har, är det mycket text men mycket information också. Rekommenderas!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar