Välkommen!

Trevligt att du har hittat till mig!
Försöker se det positiva i allt omkring mig och det är därför bloggen har fått namnet "Lycka för mig". Jag vill dela med mig av saker som gör mig lycklig och förhoppningsvis även andra glada. Mina intresseområden är rätt så lika mitt arbetsområde, dvs andlighet i olika former, häst och hund. Har tidigare haft en islandshäst och i vår familj finns en hund av rasen flatcoated retriver.













onsdag 17 februari 2010

Bent Branderup kurs

Hör och häpna, jag var iväg på hästkurs utan häst! Jag var med som så kallat fotfolk på en kurs i akademisk ridning, för den person som har öppnat upp för denna typ av ridning i den moderna tiden dvs Bent Branderup. Kursen var förlagd till Nordmaling, så då var det riktigt nära måste jag säga.

Har läst hans första bok för länge sedan men det kändes roligt att få se honom i aktion i verkligheten. Det ingick flera teoripass och resten av tiden på kursen spenderades i ridhuset där han instruerade de ridande deltagarna. Jag är inte helt insatt i vad alla termer innebär som används specifikt inom akademisk ridning, så vissa saker kunde jag inte förstå men det var intressant ändå. Och ryttarna var på olika nivåer, så man fick se olika sorters övningar. Han var duktig på att insturera ryttaren oavsett nivå och förmedla information till resten av åhörarna. Som person var han ödmjuk trots sin stora kunskap, vilket jag inte hade väntat mig riktigt. Så det var en positiv överranskning.

Tydligen brukar han komma hit upp någon gång per år, så det återstår att se om jag kommer att gå någon fler kurs för honom, som åskådare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar