Välkommen!

Trevligt att du har hittat till mig!
Försöker se det positiva i allt omkring mig och det är därför bloggen har fått namnet "Lycka för mig". Jag vill dela med mig av saker som gör mig lycklig och förhoppningsvis även andra glada. Mina intresseområden är rätt så lika mitt arbetsområde, dvs andlighet i olika former, häst och hund. Har tidigare haft en islandshäst och i vår familj finns en hund av rasen flatcoated retriver.













lördag 17 juli 2010

Positiva hundmöten i Ö-vik

Här i veckan var jag på en föreläsning på Djurmagazinet här i Ö-vik med Anne-Lie som har företaget A-L´s hundliv tillsammans med sin kompanjon i Umeå. Anne-Lie jobbar också på Djurmagazinet och har tillsammans med dom startat projektet "Positiva hundmöten i Ö-vik". Detta projekt är tänkt att leda till att hundar och hundägare får uppleva positiva hundmöten under sina promenader. Och mindre jobbiga situationer som ofta kan uppstå.

För att delta anmäler man sitt intresse hos Djurmagazinet, vad jag förstod så ska en ny föreläsning/träff arrangeras så fort tillräckligt många har anmält sig. Föreläsningen kostar i nuläget 100 kr per person. Under föreläsningen tas inga hundar med! Under denna föreläsning beskriver Anne-Lie varför hundmöten kan vara problematiska för många, med både små och stora problem. Sedan förklarar hon vad man kan göra för att underlätta för de fyrbenta och oss själva. Med sig hem får man ett häfte med information och ett band att sätta på kopplet.

Bandet visar för andra hundägare som också gått med i projektet att jag vill träna hundmöten. Exempelvis så möter man en annan hund med ägare och man känner att detta möte gick inte bra. Då kan man snabbt fråga den andra hundägaren om den har lust att exempelvis stå kvar så kan man göra ett nytt möte eller träna något annat en kort stund, innan promenaden fortsätter.

Obs! Projektet är ingen kurs, utan består av en informations föreläsning och sedan tränar man hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar